fredag 2. oktober 2009

Slik går no dagan

Høstværet lar være å vente på seg her. Nå går det mot varmere tider frem mot jul, heldigvis noe vind. Jeg har vært på jobb, står opp ca 5.30. tar en fin buss 6.15, skifter til buss nr 16 og der er det trangt og tett og velbrukt karosseri gitt. Det hender at unge menn reiser seg for meg! Etter 30-40 min på den kommer den farligste delen av turen/ hele oppholdet; å krysse en 9 felts vei med mye trafikk og heldigvis en og annen trafikkøy. I veikanten lå det en stor død perro/bikkje i dag, sammen med mye boss. Så tar vi, Siv 24, Johanna 26 og jeg tuc-tuc/ mototaxi innover i slummen. Det tar ca 5 min men er altfor farlig for oss å gå den strekningen alene for utlendinger og jenter. Der er det slum ja, men det er utrolig hvor fort man blir vant til det som er annerledes.
Er på jobb i 5 timer og det er faktisk nok. Hun jeg jobber sammen med er nakkeoperert, så jeg tar meg av løftingen og er veldig bevisst riktig løfteteknikk ellers går det fort galt med ryggen. Det er 9 barn, en autist, to med Down, en med vannhode (hydrocephalos), halvsidig lammelse, og to gutter der armer og bein beveger seg i ett sett. De må ha det slitsomt. Jeg hjelper dem med gåtrening, mating, toilettbesøk m.m. og vi ler masse og strever sikkert like mye med å forstå hverandre, men det går bra. Og senorita takker for hjelpen når jeg går:) Vel hjemme blir det mat og mail og litt spansk hvis jeg gidder/orker. Så er det heldigvis et par som liker at jeg tar dem med på en times kveldstur, men ikke for sent (utrygt(?!?)) og kanskje en kopp kaffe på veien. Vi bor i et relativt fint område, skjønt alt er ikke like fint, men kontrastene er store og kjøpesentrene kunne vært hvor som helst i verden. I kveld, onsdag, er det fotballtrening her på huset, men jeg går tur, så har vi felles middag m tacos eller lignende. Hver mandag er det et eller annet som misjonærene her arrangerer. Nå på mandag var vi hos Jorge og hans familie, veldig gjestfrie og hyggelige folk! Har tatt mange bilder:) I helgene tar vi ofte en tur. Arnfinn på 68 og jeg ser gjerne noe mer på det kulturelle og går turer mens de andre sitter i ro eller på cafe. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar