lørdag 7. november 2009

Intervju på www.lamitad.no

Intervju med meg, på http://www.lamitad.no/pages/lamitad_side.aspx?nr=4369
Anne Gro syns det beste med Ecuador er alle de søte og blide menneskene; barna og kollegaene på Centro Creer.
Under huden på
Anne Gro Torgersen Solli
20 kjappe

Møt volontøren som i midtlivskrisa savner andre jevnaldrende.

1. Hvem er du?
Jeg er Anne Gro Torgersen Solli, 50 år fra Stavanger. Jeg er helsesøster og lærer. Jeg skal hjem til jobben på Jåttå v.g.skole, og i klassen min der har jeg elever fra 10 ulike land!

2. Hva gjør du i Guayaquil?
Jeg jobber som volontør på spesialskolen Centro Creer i et område som heter Isla Trinitaria. Der jobber også to andre volontører.

3.Hvor lenge skal du være her?
Tre og en halv måned.

4.Hvorfor gjør du dette?
Midtlivskrise?:) I alle fall et ønske om å se og selv bidra litt i utviklingsarbeide. I tillegg ønsker jeg å erfare hvordan det er å være minoritetsspråklig i en helt annerledes kultur enn den kjente.

5. Beskriv kort en volontørs dag:
Dagen starter tidlig, står opp kl 05.30, og spiser frokostblanding med andre volontører. Vi går fra Casa Alianza før kl 06.30. Vi har ca en times vei til jobben. Turen til jobb er en opplevelse i seg selv og kanskje det farligste vi er med på her; klatrer over en midtrabatt, krysser to motorveier, den ene med 9 felt. De siste 300 meterne til skolen tar vi ”mototaxi” (en moped med vogn bak,a la tuc-tuc). Vi er på jobb kl 7.30 og da tørker jeg støv av stoler og bord og prater med Mary om dagens aktiviteteter. De 8 elevene kommer kl 08. Skoledagen varer til kl 12.00 og vi reiser tilbake til Casa Alianza. Ettermiddagen tilbringes med andre volontører, kaffe-tur til kjøpesenteret, rundturer i parken, trim eller kanskje litt ekstra spansklesing er ofte på programmet.

6. Din største utfordring som volontør:
Språket!

7. Hvordan trives du på Casa Alianza?
Jeg trives veldig godt. Personalet er blide, hjelpsomme og hyggelige. Vi prater om familie og interesser, likheter og ulikheter mellom livet i Norge og her. Volontørgjengen er en blid gjeng med individualister som går godt i sammen uten at vi er sammen hele tiden.

8. Når ber du?
Rett som det er!

9. ”Beste språktabbe”:
Det hender jeg blander ”soy cansada” ( jeg er trøtt) og ”soy casada” (jeg er gift) og det er ikke to sider av samme sak!

10. Dagens avsløring:
Jeg savner høststormene og en skitur på Haukeliseter i disse tider!

11. Det savner du hjemmefra:
Visste at jeg ville savne familien, men savner nok jevnaldrende venner mer enn forventet!

12. Det beste ved Ecuador er:
Alle de søte og blide menneskene; barna og kollegaene på Centro Creer,

13. Men det verste er:
Fattigdommen og konsekvensene av den, mannsrollen, korrupsjon og kriminalitet.

14. Hva synes du om Misjonsalliansens arbeidsmåte?
Veldig bra! De mange prosjektene viser at hjelp til selvhjelp er veien å gå; ”If you give a man a fish you give him a meal, if you teach him to fish you give him a life”

15. Ditt favorittsted i Guayaquil?
På indianermarkedet i sentrum, og i klasserommet med de hjertelige og ivrige elevene mine!

16. Din favorittmat i Ecuador:
Ceviche, som er kald suppe med sjømat, lime og koriander, og fantastisk frukt av alle slag.

17. Vestlig musikk eller latinomusikk?
Vestlig musikk, men det er virkelig latinamerika når latinomusikk spilles på full guffe på alle bussturene, og på salsatrimmen i Parque Kennedy.

18. Mitt forbilde er:
Mange!

19. Hva skal du gjøre når du kommer hjem?
Ha førjulskaffe med slekt og venner, begynne på jobb dagen etter hjemkomsten og fortelle at Misjonsalliansens arbeid nytter!

20. Hva skal du ta med deg hjem til Norge?
Mange erfaringer, gode minner og opplevelser, hengekøye og noen julegaver...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar